V roce 1981 japonští vědci identifikovali hlavní účinnou
látku extraktu z kořene Rdesna kopinatého a nazvali ji
resveratrol. Brzy poté se zkoumání účinků resveratrolu na
lidský organismus stalo předmětem odborných studií vědců z
mnoha zemí světa a trvá doposud. Resveratrol produkují
nekteré rostliny při napadení bakteriemi či houbami- je to
taková jejich přirozená obrana.
Práce Davida Sinclaira, PhD, na Harvard University
prokázala, že resveratrol ovlivňuje činnost genů
produkujících sirtuin (skupina sedmi genů spojených s
procesem stárnutí, přezdívané "geny dlouhověkosti. Klíčem
pro prodloužení života je zvýšení aktivity genu, který u
kvasinek nese označení SIR2 a u člověka se skrývá za
podobnou zkratkou SIR1.Tyto geny mají za úkol regulovat
četné biologické procesy a opravovat poškozenou DNA).
Sirtuiny jsou považovány za molekuly s blahodárným účinkem
na zdraví a se zázračným efektem na prodloužení života. Zdá
se, že činí dědičnou informaci odolnější k poškození a to má
na délku života přímo blahodárný vliv. Sirtuin tedy chrání
před poškozením DNA a brání tak škodám, jež v našich buňkách
s postupujícím věkem páchají například volné radikály.
Ve spolupráci se soukromou biotechnologickou firmou BIOMOL
hledal Sinclairův harvardský tým molekuly, které by dokázaly
genu SIRT1 „nasadit ostruhy“. Už před dvěma roky našli dvě
slibné látky a obě patřily mezi polyfenoly vyskytující se
například v jablkách nebo čaji. Další pátrání se proto
zaměřilo na látky s touto chemickou strukturou. Jako
naprostý šampión vyšel z těchto srovnání polyfenol
resveratrol hojně obsažený v hroznech a červeném víně. Tento
„vinný polyfenol“ zvyšuje aktivitu životadárného genu SIRT1 v
lidských buňkách hned 13krát.
Právě v účincích resveratrolu vidí Sinclair vysvětlení pro
tzv. francouzský paradox. Za tímto označením se skrývá fakt,
že Francouzi trpí asi o 40% nižším výskytem
kardiovaskulárních chorob, než jaký by odpovídal množství
tuku, jež konzumují v potravě. Na rozdíl od jiných milovníků
tuků popíjejí Francouzi ve zvýšené míře červené víno a
Sinclair je přesvědčen, že resveratrol z vína aktivuje v těle
francouzských milovníků červeného geny pro sirtuiny. Buňky,
které by jinak byly nezdravým životním stylem vážně
poškozeny, mají díky sirtuinům šanci na „zhojení“ a přežití.
Namáhané tkáně jako je srdeční sval nebo neurony mozku díky
tomu vydrží více.
Tým italských vědců vedený neurologem Allessandrem
Cellerinem z Scuola Normale Superiore v Pise také otestoval
resveratrol na obratlovcích. Vybral si k tomu zvláštní
tropickou rybu Nothobranchius furzeri, která je považována
za obratlovce s nejkratším životem.Obvykle umírá na sešlost
stářím ve věku pouhých 3 měsíců. Cellerino popsal jepičí
život této ryby v roce 2003 a už tehdy ji navrhoval jako
vynikající laboratorní model pro výzkum stárnutí. Například
myš se dožívá v laboratorních podmínkách věku kolem 2 let a
výzkum jejich dlouhověkosti je během na dlouhou trať.
Teď jde Cellerino výzkumníkům dlouhověkosti sám příkladem.
Celkem 150 ryb krmil potravou různě obohacenou o resveratrol
a pozoroval u nich nejen prodloužení života, ale i zlepšení
zdravotního stavu a větší vitalitu. Vysoké dávky
resveratrolu prodlužovaly rybám život až o 50%. Ryby nebyly
tak sklerotické, více si pamatovaly. Pitva prokázala, že
mají v mozku více neuronů.
Dosavadní výzkumy tedy prokázaly, že resveratrol účinně a
vícestranně chrání srdečně cévní systém tím, že snižuje
napětí cév, brání oxidaci „špatného“ cholesterolu, brání
nadměrné srážlivosti krve a významně posiluje tělesný
antioxidační systém, dá se opravdu říci, že prodlužuje
život. Neobyčejně významný je rovněž účinek resveratrolu
proti řadě typů zhoubně nádorových onemocnění, jenž spočívá
v tom, že resveratrol blokuje všechny posloupné procesy,
během nichž se zdravá buňka mění na buňku rakovinovou.
Resveratrol a cukrovka
Vědci odhalili ještě další potenciál resveratrolu, a to v
léčbě cukrovky. Díky zvýšené aktivitě SIRT1 byla zjištěna
lepší citlivost inzulínu v buňkách . Při výzkumech bylo také
dokázáno, že resveratrol snižuje inzulínovou rezistenci u
zvířat krmených potravou s vysokým obsahem tuku, což znamená
velkou naději pro osoby trpící diabetem 2. typu
Ve dalších studiích o resveratrolu bylo zjištěno, že
diabetici užívající resveratrol zlepšili své skore při
zkoušce ústní glukózové tolerance, která měří tělesné
schopnosti rozčlenovat a používat cukr, což je zásadní
problém pro diabetiky.
Zde najdete článek o
nových poznatcích resveratrolu v léčbě diabetu
Zde článek o nejnovějších,
dosud nepublikovaných faktech My Vám nabízíme tablety Resveratrol
Mega - s nejvyšší účinností a zároveň nejnižší cenou na trhu
- 120 tbl/80 mg/ 399Kč,-
K objednání
zde |